Forfod

Når forfoden falder ned

Smerter i forfoden, enten under- eller oversiden af foden, kan skyldes en nedsunken forfod. Vi ser det ofte, når tæerne får form som "hammertæer". Har du først fået hammertæer, bliver dit almindelige fodtøj ofte for småt, eller rettere for smalt til dine fødder.

Din smerte under foden kan også skyldes tryk på ledhovederne på mellemfodsknoglerne. Et sådant forøget tryk resulterer ofte i dannelse af hård hud, og så dannes der meget nemt ligtorne under ledhovederne. Smerterne kan blive ganske voldsomme.

Årsag til nedsunken forfod

Nedsunken forfod kan skyldes større belastning af fodens muskler og sener, end foden er bygget til. Måske på grund af graviditet, almindelig overvægt, belastning på arbejdspladsen, forkert fodtøj eller en svækkelse af fodens styrke på grund af sygdom.

Er du ældre, vil du måske opleve, at fedtpuden under foden er "skrumpet ind" og dermed er der mindre materiale i foden til at absorbere stød og tryk fra dine skridt.

Behandling og forebyggelse af forfod.

Som autoriserede fodterapeuter koncentrerer vi os om at fjerne dannelse af hård hud under foden samt evt. ligtorne. Det vil lette en del af smerterne. Som forebyggelse vil vi typisk anbefale dig, at sanere dit udvalg af fodtøj, altså udskifte sko og især afskaffe træsko, som kun forøger dine fodproblemer.

Brogaard Fodklinik tilbyder fabriksfremstillede ortopædiske sko, der kan være med til at aflaste foden og dermed reducere de gener, du har. Klinikken fremstiller også indlægssåler på eget værksted. Sådanne indlæg har som regel ganske stor aflastende virkning og reducerer dine smerter betydeligt. Er du i tvivl om årsagen til smerter i forfoden, kan du altid rådføre dig hos din læge.​