Revner i hælen

Revner i hælen - giver smerter i hælen.

Smerter i hælen kan virke voldsomme, og de minder os om problemet for hvert skridt, vi tager. Oplever du punktsmerter under hælpuden, vil vi som fodterapeuter kunne hjælpe dig. Men hvis dine smerter skyldes f.eks. en hælspore, opfordrer vi til, at du taler med din læge.

Revner i hælen

Revner i hælens trædepude forekommer typisk, hvor der er alt for meget fortykket hud -€“ altså hård hud. Disse revner gør meget ondt, og det værste er, at de forstærker sig selv. I den hårde hud er der ingen kar og nerver til at gendanne sund hud, så revnerne - og problemet vokser bare, hvis du ikke får korrekt fodbehandling. Den hårde hud skal fjernes før opheling af hælen kan finde sted. Kontakt os evt. for en konsultation, hvis du er i tvivl om årsagen til dine hælsmerter.

Ņrsagen til disse revner er for stor vægt på hælen pga. graviditet eller overvægt. Hvis du har tør hud på fødderne, eller hvis du går og står meget og bærer fodtøj med tyndt underlag, er dine fødder udsatte.

Dit fodtøj har større betydning, end du måske er klar over. F.eks. sko med tynd bund uden støtte. Træsko med hård sål. Sandaler med flad, hård så. Løbesko med ringe/slidt støddæmpning. Hvis du oplever smerter i hælen, er disse typer fodtøj direkte skadelige for dine fødder.

Behandling og forebyggelse af revner i hælen​

På Brogaard Fodklinik fjerner vi den hårde hud på hælene, nænsomt og korrekt, så den sunde hud, der ligger inde under den hårde hud, kan hele dine hælrevner op. Fra dette stadie skal hælene smøres jævnligt med en god fed creme, f.eks. dagligt efter morgenbadet.